dinsdag 15 september 2015

HAAKPATROON VLIEGTUIG RAMMELAAR

GRATIS HAAKPATROON VLIEGTUIG RAMMELAAR

Dit patroon mag niet worden verkocht. Mocht je mijn patroon gebruikt hebben en je werk ergens willen showen dan zou ik het fijn vinden als je er een link bijzet van mijn blog. 




WAT HEB JE NODIG?
1/2 bol By Claire kleur 2138
1/4 bol Phildar grijs
Restje katoen mint groen
Haaknaald 2,5
Vulling
Rammelkraal
Naald
Zilveren applicatie ster 3 cm van Creamijn
Lijmpistool

Dit patroon wordt gehaakt in spiraal dus zonder de toeren te sluiten. De delen tussen de (..) moeten meerdere keren worden gehaakt. Erachter staat hoe vaak. Helemaal achteraan staat tussen haakjes hoeveel steken de toer bevat.

ROMPHAKEN begin met grijs
1.  Magische ring met 5 vasten (5v)
2. (2v in elke vaste) 5 keer (10v)
3. (1v, 2v in de volgende vaste) 5 keer (15v)
4. (2v, 2v in de volgende vaste) 5 keer (20v)
5. (3v, 2v in de volgende vaste) 5 keer (25v)
6. (1v, 2v in de volgende vaste) 5 keer, 15v (30v)
7-8. 30v (30v) verander van kleur bij de laatste steek naar turquoise
9-26. 30v 
Vul de voorkant vast wat op en plaats de rammelkraal. Tijdens het haken vul je het lijf verder op.
27. 15v, (2v samenhaken, 3v) 3 keer (27v)
28-29. 27v
30. 17 v, (2v samenhaken, 3v) 2 keer (25v)
31-32. 25v
33. 17v, (2v samenhaken, 2v) 2 keer (23v)
34-35. 23v
36. 15v, (2v samenhaken, 2v) 2 keer (21v)
37-38. 21v
39. 19v, 2v samenhaken (20v)
40-43. 20v
44. (2v, 2v samenhaken) 5 keer (15v)
45. (1v, 2v samenhaken) 5 keer (10v)
46. (2v samenhaken) 5 keer (5v)



Zorg dat de romp stevig is opgevuld en haal de naald door de overgebleven steken en hecht af.
De romp heeft nu een schuin aflopende staart. Dit is de bovenkant van het vliegtuig.

BOVENSTAART met turquoise kleur  (hier begin je niet met een magische ring maar met losse ketting. Vervolgens haak je er vaste in en ga je door aan de andere kant van de ketting)
1. Haak 5 losse, vaste in de 2e losse vanaf je haaknaald, 2v, 2v in de volgende v, haak nu verder aan de andere kant van de lossen ketting, 3v, 2v in de volgende vaste (10v)
2. 2v in de volgende vaste, 9v (11v)
3. 2v in de volgende vaste, 10v (12v)
4. (2v in de volgende vaste) 2 keer, 10v (14v)
5. (1v, 2v in de volgende vaste) 2 keer, 10v (16v)
6. 16v
Afhechten en een lange draad overlaten. Je hoeft de staart niet te vullen. Naai het vast aan de bovenkant van het vliegtuig (bij de staart)

ZIJSTAART haak er 2, met grijze kleur (hier begin je niet met een magische ring maar met losse ketting. Vervolgens haak je er vaste in en ga je door aan de andere kant van de ketting)
1. Haak 5 losse, vaste in de 2e losse vanaf je haaknaald, 2v, 2v in de volgende v, haak nu verder aan de andere kant van de lossen ketting, 4v (9v)
2. (2v, 2v in de volgende vaste) 3 keer (12v)
3. (2v, 2v in de volgende vaste) 3 keer, 3v (15v)
4-7. 15v
Afhechten en een lange draad overlaten. Je hoeft de staarten niet te vullen. Naai ze vast aan de zijkanten van het vliegtuig (bij de staart)


VLEUGELS haak er 2, in grijze kleur
1. Magische ring met 5 vaste (5v)
2. (2v in elke vaste) 5 keer (10v)
3. (1v, 2v in de volgende vaste) 5 keer (15v)
4. (2v, 2v in de volgende vaste) 5 keer (20v)
5-20. 20v
Afhechten en een lange draad overlaten. Je hoeft de vleugels niet te vullen. Naai het vast aan de zijkanten van het vliegtuig (vanaf toer 13)

PROPELLOR in mint groen
1. Magische ring met 4 vaste (4v)
2. (2v in elke vaste) 4 keer (8v)
3-17. 8v
18. (2v samenhaken) 4 keer (4v)
Je hoeft de propellor niet te vullen. Haal je draad door de overgebleven 4 steken en hecht af. Naai nu de propellor vast aan de neus van je vliegtuig. 

Nu kan je je vliegtuig naar eigen inzicht versieren. Je kan een knoopje vastnaaien als schroef op de propellor of, zoals ik gedaan heb, een rondje haken en dat vastplakken. Ook haakte ik 2 cirkels voor op de vleugels en heb ik een zilveren applicatie ster geplakt op de romp van het vliegtuig.

Ik ben erg benieuwd naar jullie creaties. Willen jullie me jullie versies mailen? Mocht je nog vragen hebben of je vind een foutje in het patroon of je wil het vliegtuig via mij bestellen dan hoor ik het graag jessicaleegstra@gmail.com






65 opmerkingen:

  1. Zo mooi, dank je wel voor het delen van dit patroon, binnenkort een geboorte voor een jongen, dus zou wel leuk zijn om deze te gaan haken!
    Groetjes Sofie

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Helemaal super! Hier kan ik twee jongentjes heel erg blij mee maken ��

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat leuk dat je dit patroon van het geweldige leuke vliegtuig met ons wilt delen.
    Hoe groot wordt hij ongeveer?

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Mooie vliegtuigen! Echt een leuk ontwerp.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Really very, very nice.
    I ♥ them,
    xxx
    Fräulein KidsliKids

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wat een prachtig vliegtuig! Heel mooi gem(h)aakt.....bedankt voor het patroon.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Superleuk! 3 meisjes in mijn omgeving op komst (tsja niet te geloven eigenlijk, ze weten t ook allemaal al haha) maar zodra er een jongetje in aantocht is weet ik wat ik ga maken hoor! Te stoer gewoon ;)
    Bedankt voor het patroon.
    Groetjes, Wendy

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Dank je wel voor dit leuke patroon.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Ik moet nog even wachten of ik een jongens of meisjes kraamkamer moet maken. Wordt het een jongen dan wordt het deze

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Ik moet nog even wachten of ik een jongens of meisjes kraamkamer moet maken. Wordt het een jongen dan wordt het deze

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Ik moet nog even wachten of ik een jongens of meisjes kraamkamer moet maken. Wordt het een jongen dan wordt het deze

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Ik moet nog even wachten of ik een jongens of meisjes kraamkamer moet maken. Wordt het een jongen dan wordt het deze

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Ik moet nog even wachten of ik een jongens of meisjes kraamkamer moet maken. Wordt het een jongen dan wordt het deze

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Ik moet nog even wachten of ik een jongens of meisjes kraamkamer moet maken. Wordt het een jongen dan wordt het deze

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Wat super lief dat je dit patroon wil delen! Hij is zo gaaf.
    Er zijn alweer 3 jongens geboren in mijn omgeving, 4e is opkomst en ik denk dat die jongens van mij m ook geweldig vinden. Ik ga heel snel aan de slag! Nogmaal bedankt!
    grtzz Eveline

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Wat een geweldig leuk vliegtuig! Die komt meteen op mijn Pinterestbord, dank je wel voor het delen!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Eindelijk heb ik hem gehaakt en wat us het een leuk patroon! Dankjewel voor het delen! Je kunt hem zien op mijn blog: https://mwlbyangelique.blogspot.nl/2018/05/vliegen.html . Uiteraard heb ik naar het patroon gelinkt.

      Verwijderen
  17. Wat leuk zeg! Dank je voor het delen van je patroon. Wordt opgeslagen... ;-)!

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Dankjewel weer voor het leuke patroon.

    Groetjes Mariska

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Heb hem vandaag afgemaakt waanzinnig patroon alleen dat in elkaar zetten... Maar zal snel keer foto neerzetten.

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Oh hoe mooi! Dankjewel om het patroon te delen! Zou ik mogen vragen met welke kleuren het rechtse vliegtuig is gehaakt? Dank je!

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Ik heb je patroon gelinked op mijn gratis gevonden haakpatronen site op FB waanzinnig leuk ♥
    https://www.facebook.com/jennekevm/?ref=hl

    BeantwoordenVerwijderen
  22. marjolein van Vooren17 februari 2016 om 06:56

    Hoi, Ik vind het een superleuk patroon! vriendin is net bevallen van een jongetje, dus ik ben enthousiast begonnen. Maar ik snap iets niet, ik haak nog niet zo lang.
    Als ik bij toer 4 ben:staat er (2v, 2v in de volgende vaste) 5 keer (20v) Maar ik kom zelf op 30 vasten uit. Klopt dit? Ik neem aan dat ik meer moet kijken naar hoe ik de volgende spiraal moet doen, dan naar de vasten die er tussen haakjes achterstaan?

    Alvast bedankt

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Je meerderd 5 steken en je had er al 15 van de vorige toer dus dat is 20 steken. Je zou na het haken van toer 4 dus 20 steken moeten hebben. Je hebt denk ik geteld adhv het patroon maar je moet op je haakwerk tellen. Succes!

      Verwijderen
  23. Hoe moet ik de bovenstaartstuk maken ik snap het niet.

    Eerst een ketting van 5 losse waar ik vervolgens 5 vaste in haak en hoe kom ik dan aan de andere kant van de ketting? Haak werk omdraaien of draad afknippen en dan weer verder? HELP AUB!

    BeantwoordenVerwijderen
  24. Blijven de vleugels (zonder vulling) wel stevig zijwaards staan of vallen ze slap naar beneden als je het vliegtuig optilt?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Juist als je ze met vulling vult worden ze te zwaar en zullen ze eerder gaan zakken. Ik haak erg strak dus ik heb geen problemen gehad maar ik heb wel gehoord dat sommige haaksters er een stuk van een placemat op maat in hebben gestopt. Misschien is dat een optie

      Verwijderen
  25. Hoi, ik loop hier ook een beetje vast.
    Is het nou de bedoeling dat je de toer dus niet afmaakt? Want als je een toer van 15 hebt en je doet in elke steek een dubbele dan krijg je er dus idd 30 ipv 20. Als je 10 dubbele doet dan houd je dus nog 5 steken over in je toer, moet je dan verder gaan met de volgende toer?? Dan krijg je er ook veel teveel toch?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik heb het over toer 4 trouwens ;)
      Groetjes Naomi

      Verwijderen
    2. Ooooow wacht ik snap em! Never mind ;)
      Groetjes Naomi

      Verwijderen
  26. Mooie patroon! Ik heb ondertussen alle onderdelen gehaakt. Ik moet ze nog alleen in elkaar zetten :) welke lijm heb je gebruikt voor de applicatie? Zodat ik zeker van ben dat het niet rap los komt, ivm kleine kindermondjes.

    Bedankt voor je patroon!

    BeantwoordenVerwijderen
  27. Ik heb je haakpatroon gebruikt om 2 vliegtuigjes te maken. Het blog verschijnt een dezer weken.

    Groetjes,
    Renske

    BeantwoordenVerwijderen
  28. Ik ben het vliegtuig nu aan het haken.
    Maar deze wordt erg puntig. Ik doe toer 2 en dan herhaal ik 4x 1 vaste in elke vaste (10v). enz. Bij de volgende toeren. Of ik herhaal telkens en dan wordt het een golvende cirkel.
    Help...Wat gaat er mis?

    Groetjes Trineke

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hi Trineke, ik snap nog niet helemaal wat er misgaat. Misschien kan je me mailen op jessicaleegstra@gmail.com of berichten op fb dan kan ik het makkelijker uitleggen.

      Verwijderen
  29. dank je wel voor het delen van je leuke, lieve patronen! X

    BeantwoordenVerwijderen
  30. Can you please translate this into English? I would love to make these for my 2 Grandsons.
    Thank you, Janette

    BeantwoordenVerwijderen
  31. Met een kleindochter op komst die een vader heeft (mijn zoon) die helemaal idolaat is van vliegtuigen, gaat dit een roze vliegtuig worden. Hou niet zo van haken, maar ga toch een poging wagen... Te leuk ding gewoon!

    BeantwoordenVerwijderen
  32. Hallo Jessica, je vliegtuig is prachtig! Ik ga lekker in de tuin zitten haken voor een collega die een zoontje heeft gekregen. Wel heb ik nog een vraag:
    Je zegt dat de vleugels niet hoeven worden opgevuld. Zijn ze dan stevig genoeg om zonder vulling te blijven "staan", want als ze slap langs het vliegtuig hangen, lijkt me niet zo mooi...
    Ik ben voor mezelf al aan het denken over wat voor vulling dan (karton kan knakken, iets van plastic ergens uitknippen? oude fles???) maar dat is misschien niet nodig? Ik ben benieuwd naar je reactie.
    En ga intussen lekker beginnen! Dank voor je patroon.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Bedankt voor je leuke bericht. Ik vul ze inderdaad niet op maar heb gehoord dat een placemat ook volstaat. Die kan je in de kleur knippen en kan eventueel meegewandeld worden. Succes!

      Verwijderen
    2. Een placemat is een goed idee! Ga ik proberen. Dank voor de tip. Je laatste zin begrijp ik niet helemaal: in kleur knippen en meewandelen??
      Groet, Annelies

      Verwijderen
    3. Hahaha. Fijn die auto correctie. Dat moet zijn mee te wassen

      Verwijderen
    4. O Woeha! Die had ik niet bedacht! Is idd handig.
      Groet,
      Annelies

      Verwijderen
  33. Hoi, ik loop hier ook een beetje vast bij toer 4 van de romp.
    Is het nou de bedoeling dat je de toer dus niet afmaakt? Want als je een toer van 15 hebt en je doet in elke steek een dubbele dan krijg je er 30 ipv 20. Als je 10 dubbele doet dan houd je dus nog 5 steken over in je toer, moet je dan verder gaan met de volgende toer? Dan krijg je er ook veel teveel toch? (Dit is dezelfde vraag als Naomi had, maar ik heb hetzelfde probleem en kom er zelf niet uit zoals haar wel is gelukt).

    Alvast bedankt!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ook ik kom er niet uit. Ik eindig namelijk met 45v bij toer 6 ipv met 30v. Ook lijkt mijn romp meer op een platte pannenkoek.

      Verwijderen
    2. Ja, ik snap m nu ook.
      Toer 4: 1v, 1v, 2v. Dus in de 3e 2v.
      Toer 5: 1v, 1v, 1v, 2v. Dus in de 4e 2v.

      Verwijderen
  34. Hij is super leuk. Ik ben bijna klaar, maar hoe heb je die cirkels op de vleugels gemaakt? Gewoon een ketting losse en die dan vastnaaien of iets anders. Ik hoor het graag.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. k haak een cirkel door 6v te haken in een magische ring en vervolgend in iedere v 2vasten haken. Dan heb je 12v. Afhechten en erop naaien

      Verwijderen
  35. dank voor het patroon, ik ben nu bezig voor mijn kleinzoon van 4 mnd en de volgende wordt voor mijn andere kleinzoon die in feb 2018 wordt verwacht. Als ik ze af heb stuur ik een foto....groetjes!!!!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Super leuk Anita. Ben benieuwd. Ik heb ook 2 jongens. Super leuk zo'n hakende oma. Groetjes Jessica

      Verwijderen
  36. Dank je wel voor het patroon. Superleuk vliegtuigje!

    BeantwoordenVerwijderen
  37. Waar vind ik applicatie's zoals het sterretje wat je op het vliegtuig gemaakt hebt?

    BeantwoordenVerwijderen
  38. bedankt om je patroon te mogen gebruiken mijn kleinzoon zal heel blij zijn

    BeantwoordenVerwijderen
  39. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

    BeantwoordenVerwijderen
  40. If you are a candidate for dentures, you’re probably already scouring the web on anything and everything you can read on the subject—from denture purpose to denture repair, you’re probably curious what the real deal is. Find out how.

    BeantwoordenVerwijderen
  41. Holaaaaaaa, soy de Chile, me encantó el avión, después de mucho poder entender las instrucciones, logré hacerlo��������, para mi futuro nieto por nacer en noviembre 2019, también me encanta, la aplicación de estrella que le pusiste, acá en Chile no se si lograré encontrar algo parecido, pero quisiera saber con que material lo pegaste? Te enviaré una foto cuando lo tenga terminado ojala me quede tan bonito como el tuyo��

    BeantwoordenVerwijderen

  42. Hola, ojala puedas colocar, en español también las instrucciones para realizar los lindos trabajos que realizas..., y los términos técnicos de crochet se dice de distinta manera, por ejemplo cadenetas= enganche?

    BeantwoordenVerwijderen
  43. Est ce que je peux trouver le tuto en français pour cet avion merci mhmons@gmail.com

    BeantwoordenVerwijderen
  44. Me encanta todo lo que haces. Estoy embarazada y le haré este avión a mi futuro bebé. Gracias

    BeantwoordenVerwijderen